9 Şubat 2016 Salı

"Rica ederim" sorunsalı

İnsanlar ekşi sözlüğün ismini duyunca yüzlerini buruşturup "orası mı" diyorlar. Aslında haklılar çünkü kuralları olmayan bir yer. Bu da insanı kötü hissettiriyor fakat bu özelliği insanı belli ölçüde özgürleştiriyor da. Böylelikle de insanlar gerçek düşüncelerini belirtebilme şansları oluyor.

İşte bu nedenle ben yeniden ekşi sözlüğü ziyaret ettim.
Ziyaret amacım mühim bir meseleydi. Uzun bir süredir kafama takılıp beni bunaltan, teşekkür edildiğinde 2-3 defa düşünüp cevap verdiğim için kötü duruma düşmeme neden olan mühim bir mesele.
Nedense Taek'i koymak istedim :)
Benim anlatımımdansa Ekşi sözlük kullanıcıları bu olayı sizlere kısaca özetleyecek iyi okumalar...

Teşekkür ederim'i duyduğumuzda verdiğimiz cevaptır: rica ederim.
Refleksmiş gibi yaparız bunu. ne nedenini ne anlamını düşünürüz. hapşu, çok yaşa hatta sen de gör diye devam eden diyalog gibi. sen de gör'ün bile bir anlamı var, çok yaşaya, rica etmeye göre. ben çok yaşıyayım, sen de bunu gör, dolayısıyla çokçok yaşayalım. hapşurunca neden çok yaşa diyorsak zaten.

+Teşekkür ederim.

-rica ederim.

Rica etmek bir talepse ne demek istiyoruz?

Rica, emirse amacımız ne?
Biz kimiz? Nerden gelip nereye gideriz?


Teşekkür edilince rica etmenin bir anlamı yoksa bundan sonraki hayatımızı nasıl devam ettireceğiz? Kendimizi bildik bileli rica ettik, ya bundan sonra ne olacak. Biri bize teşekkür edince öyle apışıp kalacak mıyız?  Ya da ne yapacağımızı bilmediğimizden aman teşekkür etmesinler diye kasacak mıyız hayatımızın kalan kısmında?? (Kafamda deli düşünceler)

Uzun bir süre bu konu hakkında düşündüm fakat rica ederime uydurabilecek bir kılıf bulamadım. Sonradan teşekkür ederim'e karşılık "bi şey değil" demeye başladım bu da biraz egoistçe geldi ben de soluğu burada aldım.

Teşekkür edilince rica ediliyorsa eğer şu birazdan yazacaklarımın kısası söylenir aslında. 'Rica ederim böyle şeyler söylemeyin'
'Rica ederim, lafı mı olur??' Teşekkür etmesinler diye kasmamıza gerek yok. İsteyen istediğine bolca teşekkür edebilir, özür de dileyebilir ama bu bambaşka bir konu. Lafın kısası kısaltılmışıdır söylenecek diğer cümlelerin 'rica ederim.'.

Bazıları bu tarz cümlelerle olayı hafifletmeye çalıştılar fakat benim gönlüm razı olmadı. Hala daha anlamlar yerine oturmamıştı.
Ancak sonra kurtarıcım beni bu zor yükten kurtardı.

Rica kelimesi; geri, zıt, ters gibi anlamlara gelen arapça kökenli rücû kelimesinden gelmektedir. dolayısıyla da rücû etmek de geri dönmek, vazgeçmek, iade etmek gibi anlamlara gelir. Bu yüzden de birisi teşekkür ettiğinde ona karşılık söylenen "rica ederim" cevabı aslında "ben size teşekkür ederim" ya da "aynı şekilde teşekkürünüzü size iade ediyorum" gibi anlamlar taşıyan bir kibarlık ve saygı göstergesidir.



Gizem çözüldü, dava sonlandı.


Mutluyum, mutlusun, mutluyuz!


Hoşçakalın!

18 yorum:

  1. Rica etmek dilimize yapışmış artık. Biri teşekkür ettiğinde pat diye dudaklarımızdan dökülüyor. Rica ediyorum demek yerine ne demek de diyebilirsin bence. Ayrıca ekşi sözlük bana sorarsan yadırganmaması gereken bir mecra. Ben oradaki yorumları okumayı çok seviyorum hatta ekşi sözlük de yazar da olmak istiyorum ama henüz onunla uğraşamadım. Bazen ağır argo konuşuyorlar ama insanı güldürmeyi biliyorlar yine de :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aa evet o da var "ne demek!" Iyiymis ya tuttum bunu :)

      Hakkaten guldurmeyi biliyorlar ama fazla sert ve yapici olmayan elestiriler de geliyor ve bu beni üzüyor. Yine de bilgi icin basvurdugum dogrudur :)

      Sil
  2. Hahaha :D Açıkçası kendimi gördüm okurken :D
    Seni aydınlattığı için o vatandaşa ve bizi aydınlattığın içinde sana teşekkür ediyorum :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hahaha ben de bu yorumu yaptigin icin tesekkur ediyor ve senden ogrendigimiz anlamiyla bir rica ederim bekliyor, ben de yukaridaki öneriye gore "ne demek" diyorum^^

      Bu arada bayadir yoktun yaa! Ozledik :D

      Sil
  3. Biri bana teşekkür ettiğinde ben ''önemli değil'' diyorum, rica ederim'i pek kullandığım söylenemez :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Açıkçası önemli değilin de anlamini kafamda tam oturtmus degilim. Hala daha kullanmadan önce dusunur ve tam anlami olmasa da kullanirim. :) O zaman ne demeklerin arasina biraz da önemli degil serpistirip bunlarla karsilik vericem rica ederime ne gerek kaldi ki sjsksj

      Sil
  4. Bir ara bunu bende düşündüm baya bir. Ama yorumlar efsaneymiş. Hayatı, varlığın bütününü sorgulamışlar rica ederek haha :) Çok sevdim bu yayını, çok güldüm. Ekşiyi ben seviyorum ya adamlar samimi anlatıyorlar ve en önemlisi gerçekçi.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aynen sjskjs
      Eksi iyi hos da bazen yapici olmayan cok elestri oluyor bu nedenle bazen hoşuma gitmiyor :)

      Sil
  5. rica ederim lafının olumsuz olabileceği hiç aklıma gelmemişti. aslında haklısın, resmi yazışmalarda devlet daireleri alt makamdan bişi talep ettiğinde hep rica eder ama hiç düşünmemiştim hım...... neyse ki mutlu sona ulaşmışsın sevindim :)

    bu arada "rica ederim" yerine "estağfurullah" diyen birini görmüştüm. her ortama uymaz belki ama bu da bir söyleniş çeşidi olarak kalsın burada.

    ekşi konusunda... eskiden çok okurdum, yazarım da ama artık okuması dahi tiksindiriyor. şey olsa mesela, 2011den sonraki entrylerin olmadığı bi kopya site yapsalar, orada sabah akşam gez dur ama şu an sinirlenmeden üç satır okuyamıyorum desem yeri. işin siyasi kısmına değinmiyorum bile, korkunç kadın düşmanlığı yapılıyor. komple kadınlar buharlaşsa rahat edecek binlerce insan bozuntusu var orada yazan ve maalesef şaka yapmıyorlar. çok yazdım kusura bakma, görüşmek üzere.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ne cok tesekkur karsiligi varmis bunu da sevdim... Estağfurullah... gercekten fazla serbestlikten her turlu kötü insan eksiyi yer edinmis ama senin kadar fiktim yok. Denk geldigimde okur ve bazen begenirim bazen de sinir olurum gereksiz bir yer oldugunu dusunurum. Boyle dusunmemin nedenlerini de cok guzel aciklamkssin. Yorumun cok guzel ve anlamliydi. Eksinin gercek yuzunu benden daha iyi biliyorsun. Yorumun icin tesekkürler^^

      Sil
  6. Merhaba, ben de düşünürüm bu tip şeyleri sık sık... :)

    Sevgiler... :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Demek ki bu deli düşünceleri daha çok araştırmak lazım. Ben bir de "çok yaşa"ya denen "sen de gör" veya "hep beraber" cevaplarını araştırıyım bari :) Çünkü gerçekten şu durumdan daha saçma :D

      Sil
  7. baya bi kafanı karıştırmıslar seniin :) eğlenerek okudum ben bu yazıyı :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bence de ayrıca ben de zevkle okudum sjkjsksj Yani ekşiciler işlerini iyi biliyor tek yaptığım kopyalamaktı :D

      Sil
  8. Rica ederim üstüne hiç düşünmemiştim :D Aslında kullandığım kelime kalıplarından biri:"önemli değil", "ne demek", "rica ederim" :D Ekşinin yorumlarına bayılıyorum ben ya, şimdi gidip konuyla ilgili diğer entryleri de okuyacağım :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Devamını okumayıp koşa koşa blog yazıma gittiğim için benim yerime de oku :D

      Sil
  9. &
    Aaaaa! Ben de bunu düşünmüştüm ama bu karara gelmiştim: "rica ederim (teşekkür etmeyi bırak)" anlamındadır demiştim o.O Aydınlandım!

    YanıtlaSil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...